טיפול CBT

 

כשאני חושב על כעס, הדבר הראשון שעולה לי הוא שכעס לא משרת אותי ולכן הייתי שמח להימנע או להפתר ממנו, אבל כדי להבין למה הוא חשוב ואיך הוא משרת אותנו, צריך לחשוב עליו באופן רחב יותר…

כעס כמו שאר הרגשות שאנחנו חווים, הוא מנגנון, דרך של הגוף לעדכן אותי שאני צריך רגע להתייחס, להיות קשוב לרגע בו הוא עולה ולעיתים "לנהל" את הסיטואציה באופן אקטיבי, באמצעות חשיבת "על".
בלים לשים לב הוא עשוי לייצר קוצים ולפגוע בסביבה שלנו ובעצמינו.

💡חשוב לא להימנע מכעס בגלל התחושה הלא נעימה שהוא עושה לי בגוף, להיפך, להבין שכעס נחווה כחלק טבעי מקשת הרגשות שאנו חווים.

💡לעיתים לתחושות המלוות כעס לוקח זמן לחלוף, מאחר וכמו בחוויה של שאר הרגשות הבאים לידי ביטוי באמצעות האמיגדלה (אזור במוח האחראי על הזיכרון הרגשי שלנו), במצב בו מזוהה "סכנה", משתחררים חומרים כימיים אשר מכינים את הגוף כדי לייצר אנרגיה להתמודדות במצב זה (מתח בשרירים, דופק מוגבר, לחץ דם ועוד) ורק בחלוף הסכנה הם מתחילים להתפוגג.

💡בסיטואציה שבה חווים כעס חשוב להבין מה הגורמים לו.
כאשר נשאל את השאלות הנכונות ונענה עליהן בצורה יעילה, לא רק שנצליח לתת מענה להפגת תחושת הכעס, אלא גם נחדד את המיומנות לזהות את הכעס ועם הזמן אף להימנע מכך כאשר נשים לב למצבים שכיחים בהם הוא נחווה(למשל כאשר הקשר הוא סביב נושא מסוים שמכעיס אותי).

🌻אז איך אני מתנהל עם כעס?🌻

🌾אינהיביציה (עיכוב תגובה) – כעס עשוי להפעיל תגובה אוטומטית שבתגובה תיצור שרשרת תקשורת שלילית וכתוצאה מכך תגביר אותו ולכן לפני שמגיבים לקחת כמה רגעים להתבוננות.
🌾נשימות – כשעולה בי רגש שלילי באופן כללי, תשומת לב לנשימות הן כלי מדהים שעוזר לי לוויסות כדי להירגע.
🌾מרחיב (ולא מצמצם) תקשורת – שואל שאלות בנוסח
– למה אני כועס?
– מה הגורם לכעס שאני חווה כרגע?
– האם אני אחראי לכעס הזה?
– איך ניתן לשנות את התחושה?

כאשר נייצר תהליך חשיבה, נשאל שאלות ונחשוב על פתרונות להתנהגויות שלנו או שנשנה התייחסות שלנו להתנהגויות ומחשבות של הסביבה, הכעס מטבעו יחלוף והקוצים ייעלמו.
כמובן שזו משימה לא קלה, אבל יחד עם זאת, לשנות את ההתייחסות כלפי כעס יכולה להפוך אותו לחוויה של גדילה ושל התפתחות.

(בתמונה – קוצים של כעס, שנצליח להוציא באמצעות תהליך ההתבוננות)

אהבתם? מוזמנים לשתף

מעוניינים בשיחת ייעוץ?

השאירו פרטים ואחזור אליכם