מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי הן מחשבות שיכולות להדיר שינה מענינו.

אני כותב את המילים האלה גם כעוסק עצמאי, כאב לילדה בת 3 ואחת נוספת בדרך, וגם כאזרח במדינת ישראל, שידועה בימים אלה כמדינה בדירוג גבוה (לרעה) במדד יוקר המחיה העולמי.

חשוב לי קודם כל להגיד שאתם לא לבד, מבחינת השותפות לדאגה, אבל בין דאגה מכסף והמצב הכלכלי, לבין מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי, קיים פער, והפער הזה מביא איתו סבל רב, ואתם לא חייבים להחזיק את הסבל הזה יותר.

החל ממתח מתמשך לאורך היום או במהלך הלילה, ועד כדי (באופן פרדוקסלי) שיתוק מעשייה שאמורה דווקא לסייע ביצירת הכנסה נוספת, התנהלות נכונה מבחינת הוצאות, הגדלת החיסכון, וגם…שקט ושלווה במהלך היום יום.

תוכן עניינים למחשבות טורדניות על כסף

טיפול CBT להתמודדות עם מחשבות טורדניות על כסף

אם אתם נמצאים במקום בו המחשבה על כסף והמצב הכלכלי מטרידה אתכם עד כדי כך, בואו לתהליך טיפול CBT ו ACT איתי, לברר את המקור לדאגה ולמחשבות הטורדניות מכסף וממצב כלכלי, תעשו סדר, ותחזרו לתפקד יותר בנחת, ובמלאות בעשייה היומיומית שלכם.

לפני 15 שנה כשחוויתי התמודדות עם מחשבות טורדניות, לא שלא האמנתי שאי אפשר לשנות את זה, לא חשבתי שאפשר בכלל. מערכת היחסים עם עצמי היתה קשה, חשבתי שמשהו לא בסדר איתי, שנדפקתי לכל החיים, ואני רק רוצה להגיד לכם, אתם בסדר… ויש דרך.

למה מגיעות מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי?

מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי עשויות לבוא מסיבות שונות, כמו למשל חוסר ביטחון כלכלי, התנסויות כושלות בעבר עם כסף, לחץ הנובע מנסיון להשגת יעדים פיננסיים, ציפיות חברתיות ואמונות אישיות מעכבות לגבי כסף. כל המחשבות סביב הנושאים האלו, עשויות להחמיר על ידי מתח, חרדה ובעיות נפשיות אחרות הקיימות, כמו למשל התמודדות עם חרדה קיימת או דיכאון.

מספר סיבות מורחבות למחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי

  1. חוסר ביטחון כלכלי: אם אתם לא בטוחים בנוגע לעתידכם הכלכלי, זה עשוי להוביל לדאגות לגבי כסף ומצבכם הכלכלי ובכך לעורר גם מחשבות טורדניות על כסף.
  2. התנסויות קודמות עם כסף: אם חוויתם בעבר התנסויות שליליות עם כסף, כמו התמודדות עם חוסר בכסף שנגע בצרכים בסיסיים שלכם, עשויות לעלות מחשבות שייצרו פחדים וחרדות גם כשהמצב יהיה טוב.
  3. לחץ להשגת יעדים כלכליים: רובנו בשאיפה לחסוך ולהתקדם מבחינה כלכלית, והלחץ להשיג מטרות כלכליות מסוימות, כמו למשל רכישת בית, תשלום עבור הלוואות, או חיסכון לפנסיה, עשויים לגרום ללחץ וחרדה לגבי כסף ומצב כלכלי.
  4. ציפיות חברתיות: בתרבויות רבות קיימות ציפיות חברתיות סביב כסף והצלחה כלכלית, וכך גם בחברה הישראלית, וזה עוד גורם שמעצב אותנו לחשוב ולהאמין שיש איזשהי ציפייה שאנחנו נדרשים לעמוד בה, והיא כשלעצמה גורם משמעותי ביצירת תחושת כישלו ואשמה כאשר איננו עומדים בציפיות האלו.
  5. אמונות אישיות לגבי כסף: האמונות האישיות שלנו בנוגע לכסף ומצב כלכלי, כמו למשל אמונה ש"אני חייב לחסוף X כסף" או "שיהיה לי רכב מסויים", אמונה ש"כסף מנהל את העולם", או ש"לכל האנשים יש אינטרסט כלכלי מולי", הן אמונות שעשויות גם הן כשלעצמן לגרור מתח נפשי והתעוררות של מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי.

צפו בסרטון ותקבלו תרגיל קטן נוסף להתמודדות עם מחשבות טורדניות על הכסף ומצב כלכלי:

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות על כסף?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

לעשות סדר בנוגע למחשבות הטורדניות על כסף והמצב הכלכלי שלכם

לפני שממהרים לטפל בסימפטום, כלומר במחשבה הטורדנית על הכסף, חשוב להבין מהם הגורמים למחשבה הטורדנית? וזה פשוט, צריך להתחיל לשאול שאלות, ולענות עליהן באופן רחב ככל הניתן.

הכנתי לכם סט של שאלות שתוכלו לשאול את עצמכם, כדי לעורר מודעות, ולהרחיב פרספקטיבה כשלב ראשוני ומקדים, להתמודדות עם מחשבות טורדנוית על כסף.

סט שאלות להתמודדות עם מחשבות טורדניות על כסף:

  1. מה המחשבה או המחשבות הטורדניות שלכם על כסף ומצב כלכלי?
  2. מתי התחלתם לחשוב את המחשבות הטורדניות?
  3. כמה זמן במהלך היום והשבוע המחשבות הטורדנוית על כסף מעסיקות אתכם?
  4. האם אתם מודאגים מהמצב הכלכלי בתקופה הנוכחית? או מהעתיד לבוא?
  5. האם ההתנהלות הכלכלית שלכם מתוכננת? אם כן, כיצד אתם מיישמים אותה ומי עזר לכם לבנות אותה?
  6. אילו מעשים עשיתם או עושים כדי לשפר המצב הכלכלי שלכם?
  7. מה מקורות ההכנסה שלכם?
  8. מה מקורות ההכנסה הצפויים שלכם?
  9. האם יש לכם חשש משינוי שקרה בתקופה הנוכחית וישפיע על העתיד הכלכלי?

כסף ומצב כלכלי כחלק ממעגל החיים

כסף הוא אמצעי חשוב לקיום שלנו.

ההתפתחות של הכסף באלפי השנים האחרונות עברה טרנספורמציה מאוד גדולה בתהליך שלה החל מתקופות בהן ה"כסף" היה בצורת סחורות (סחר חליפין), דרך תקופות בה היו עושים שימוש במטילי זהב, ועד תקופות מאוחרות יותר בהן נעשה שימוש במטבעות מוטבעים, שטרות ועד העידן הידיגטלי המוכר לנו היום בשימוש בטרנזקיות דיגיטליות ועד מטבעות קריפטו (טירוף..).

ההיפרדות מהסחורות, גם שינה משהו ביחס שלנו למקצוע, לתחום בו אנחנו עוסקים, והפך את הכסף מעבר לאמצעי, גם למטרה. ובאופן אבסורדי, הרחיק אותנו מההתפתחות והמשמעות שאנו מפיקים מעצם העיסוק. כמובן שלכל זה, תרמה לא פחות המהפכה התעשייתית, שהפיחה רוח גבית לבניית הקואופרטיבים (ארגונים גדולים המעסיקים עובדים רבים בחברה).

התמודדות עם מחשבות טורדניות

ההשפעה התרבותית בנוגע לתפישה שלנו את הכסף והמצב כלכלי

המצב הכלכלי שלנו לעיתים יכול להיות מספק מבחינת הצרכים האישיים הבסיסיים שלנו, אבל אמונות שרכשנו מהסביבה לאורך החיים, יכולות לגרום לנו להאמין שאנחנו חייבם לעמוד באיזשהם סטנדרטיים שמייצרים לחץ ומתח מאוד גדולים בחוסר הההצלחה לעמוד בהם.

כדי להבין האם הסטנדרטיים הגבוהים הם שלי, צריך להבין מאיפה הסטנדרטיים האלו הגיעו? האם הם שלי מבחירה? האם הסביבה זו שדוחפת אותי לעמוד בהם שנים ולא עצרתי לרגע לחשוב, ואני מקיים אותם באופן אוטומטי?

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות על כסף?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

התמודדות עם מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי

בהנחה והמחשבות הטורדניות על כסף ומצב כלכלי כבר עברו בירור ראשוני, והבנתם מהיכן נובעים דפוסי המחשבה ומה האפשרויות שקיימות, נצטרך להתחיל להבין האם נדרשות פעולות מקדמות ובמקביל, כיצד להתמודד עם מחשבות טורדניות שממשיכות לנהל אתכם אחרי שכבר בניתם תכנית פעולה אל מול הנושא שהדאיג אתכם.

המחשבות הטורדניות המושפעות מהמצב הכלכלי שלי, משפיעות גם על תהליכים קדומים יותר שקיימים בי, על צרכים בסיסיים, כמו ביטחון חיים, דאגה לאוכל, לקורת גג ולקרובים אליי. אם כל אלה במודעות שלי, נכון לעכשיו אין לי מה לעשות בנוסף למה שעשיתי ומתוכנן לעשות, נותר רק להבין כיצד לשחרר את המחשבות הטורדניות על הכסף והמצב הכלכלי. ההבנה הראשונה שצריכה לעלות, היא שהמחשבה שנותרה ומטרידה אותי, לא מקדמת אותי וכל עיסוק נוסף בה, ממשיך לייצר מתח וחרדה מיותרים.

המחשבות האחרות שהעלינו קודם למעלה, שאלות על ההתנהלות, וכיצד אני יכול להתנהל טוב יותר, לדאוג לעצמי ולסביבה שלי, הן המחשבות המודעות, עליהם אתם תיקחו אחריות להוציא לפועל מעשים ופעולות שיגרמו לתהליכים שיוכלו לסייע להתמודד טוב יותר עם המצב הכלכלי. המחשבה עצמה, הטורדנית, ממשיכה לנקר ולצבוע את היומיום בשחור, אותה צריך ללמוד לשחרר.

יש מונח שנקרא "תשומת לב".

כמו שאתה קוראים כרגע את הטקסט שכתבתי, אתם מפנים את תשומת הלב שלכם לפעולה שאתם עושים. באותו אופן, כשעולה מחשבה טורדנית, צריך לזהות שהיא עולה ו:

  1. לענות לה (לפתח את הדיבור הפנימי)
  2. להתרחק ממנה (לא חייבים לפתח כל מחשבה שעולה)
  3. להפנות את תשומת הלב לפעולות או מחשבות אחרות מיטיבות 

מחשבות מלחיצות / חרדה כתוצאה ממחשבות טורדניות על כסף והמצב הכלכלי

המחשבה הטורדנית על כסף ומצב כלכלי גם יכולה להגביר סימפטומים שמזוהים עם חרדה. תגובה של כיווץ, כאב או מתח בראש או במצח, דופק לב מואץ וקשיי שינה. חשוב להתחיל לזהות את היחס שבין המחשבה הטורדנית והתגובה הפיזיולוגית.

אם אתם לא בטוחים אם המחשבה נכונה לכם או לא, התשובה יכולה להיות מצויה גם בגוף. פיתוח מיומנו קשב לגוף שלנו, יכולה לסייע להבחין האם נעים לנו או לא. כנרגיש כשלא נעים, נוכל לשאול על מה אנחנו חושבים? וכך לשים לב האם אנחנו בלופ מחשבתי.

אם כן, לנקוט באסטרטגיות הרשומות מעלה וכמובן לתרגל את הטכניקות שאשתף איתם ממש בפסקה הבאה.

עידו שדה מטפל סי בי טי CBT

טכניקת תרגול לתחושות הגוף שלנו לזיהוי עוררות וחרדה

כשעולה חרדה בעקבות מחשבה טורדנית על כסף, נרצה להעביר את תשומת הלב מהמחשבה המלקה על הדאגה שעולה, והשיפוטיות כלפי עצמי שאני חושב את המחשבה הזו, או לפחד מהחרדה עצמה, לתיאור התגובה הפזילוגית שמתעוררת.

המנגנון הפזיולוגי שלנו כל כך חכם, וכשבראש אנחנו חושבים מחשבות טורדניות על כסף, הוא מגיב לכך כאילו אנחנו בסכנה ממשית, ותורם גם לסגירת המעגל של הפחד וליצרת הלופ.

תרגיל סריקת הגוף:

כדי לשבור את המעגל:

  1. סירקו את גופכם מהרגליים עד הראש.
  2. עברו איבר איבר ושהו בכל איזור כדקה
  3. בכל איזור,  תארו בלב או בקול רם, מה התחושה שאתם חווים (אני מרגיש מתח בחזה, אני מרגיש דפיקות לב מואצות..)

אם אתם רוצים להיות ממש טובים בזה, וגם סביר שבמהלך חרדה בהתחלה יהיה קשה יותר להביא את תשומת הלב לתרגיל, חשוב שתתרגלו אותו בזמן מנוחה ורגיעה, בזמן תגדירו מראש ביומן לביצוע.

רק תרגול מתמשך יוכל להביא לשינוי והגעת הסימפטומים.

תרגיל נוסף להתמודדות עם מחשבה טורדנית על כסף ומצב כלכלי

לקבוע ביומן דייט עם מחשבה טורדנית על כסף:

מאחר ובראשנו חולפות מחשבות רבות לאורך היום, לא ניתן ולא הגיוני לתת ביטוי לכל מחשבה ומחשבה, וכך גם עם מחשבה טורדנית על כסף. אם הבנתם שהמחשבה הטורדנית לא משרתת אתכם כרגע, תוכלו לכתוב את המחשבה על פתק, או להכניס ליומן בשעה ספציפית זמן להתעסק איתה.

בשעה הזו תוכלו לשבת ולכתוב למשל, תשובות עבור השאלות שרשמתי בפסקה מעלה, כדי להבין האם יש שינוי ואם ניתן להתמודד אחרת וטוב יותר עכשיו.

טיפול טבעי להתמודדות עם מחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי

טיפול CBT וטיפול ACT אקט, בשונה מתרופות או צמחים עם סגולות הרגעה, מספק כלים טבעיים, שהופכים להיות חלק מכם ואיתכם לאורך היום ובכל מקום.

אם חשוב לכם לקחת אחריות על עצמכם, וללמוד לעשות שימוש בבכלים שיסייעו לכם בהתמודדות עם המחשבות הטורדניות על הכסף, גם תוכלו להיות בתנועה של אחריות כלפי המצב הכלכלי שלכם וגם להפסיק לסבול מהרעש והחרדה שהמחשבה הטורדנית על הכסף והמצב הכלכלי מייצרת.

דבר אחרון וחשוב בנוגע למחשבות טורדניות על כסף ומצב כלכלי

התוכן בעמוד נכתב מעומק ליבי לאפשר כלים ועזרה להתמודדות עם מחשבות טורדנוית על כסף ומצב כלכלי ולאפשר לכם גם תהליך התפתחות אישית.

אם אתם מרגישים תקועים בתהליך, ואתם מעוניינים לקבל עזרה נוספת, אל תהססו וצרו איתי קשר. אתם מוזמנים לשיחת ייעוץ ללא עלות ואני מבטיח לעשות לכם סדר.

טיפול CBT ו ACT יכול לעזור להפחית את הסימפטומים ואת התדירות והחומרה של המחשבות הטורדניות על כסף ומצב כלכלי ולאפשר פתח לחיים נינוחים וגמישים יותר, שלא מפחיתים מהאחריות שלכם בנוגע להתנהלות הכלכלית.