פגשתי את הקטע הזה בסטורי באינסטגרם של חבר יקר שנוהג לשתף בתכנים משמעותיים מחייו לפני מספר חודשים והחלטתי לפתוח עם הקטע הזה, רגע לפני שנתחיל לפרק את המחשבות הטורדניות הרודפניות והפחדים שאנחנו מייצרים לעצמנו.

יש דבר מאוד מרגיע וחשוב בלהתחיל לייצר את ההפרדה החשובה בין הפחד שלי וביני, כדי שנוכל להבחין בו, לייצר איתו מערכת יחסים מחודשת ולאפשר לשאול שאלות סקרניות בנוגע אליו.

קטע מתוך הספר של אמיתי אלון – ״המסע אל הבית שמעולם לא עזבת״

************

איזה מצחיק זה היה,

אם הדבר שאתה הכי מפחד ממנו

היה מפחד ממך

והוא היה מן יצור כזה

והיית הולך ברחוב חשוך לבד בלילה

ופתאום היית רואה אותו

את הדבר שאתה הכי מפחד ממנו

והוא היה רואה אותך

ואתה הדבר שהוא הכי מפחד ממנו

ואז שניכם ביחד

הייתם צורחים

אההההההההההההההה.

************

תוכן עניינים למחשבות טורדניות רודפניות

מהן מחשבות טורדניות רודפניות?

מחשבות טורדניות רודפניות הן מחשבות שווא, ונקראות בשפה המקצועית דלוזיות. מחשבות טורדניות רודפניות מייצרות שיבוש בתוכן החשיבה, וכוללות פרשנות מעוותת של המציאות שנתפשת כעובדה מוגמרת או לפחות סבירות מאוד גבוהה של התיכנות הדבר.

 

מחשבות טורדניות רודפניות עשויות להופיע גם כתוצאה של מצבים נפשיים שונים, כמו דכאון או חרדה, גם תחת השפעת משני תודעה (אלכוהול, וויד וסמים פסיכו אקטיביים). בנוסף, מחשבות טורדניות רודפניות עשויה להיות מוכרת גם בשם הקודם של הפרעה נפש בשם "פרנויה".

 

פרנויה מוגדרת כמצב פסיכוטי, המלווה בפחד, חרדה ומחשבות שווא, בו ניתן לחוש רדיפה למרות שאין לכך ביסוס במציאות. מקור המילה מיוונית – Paranoia, שמשמעותה שיגעון.

 

הבעיה העיקרית נובעת מכך שמציאות האדם המתמודד לקויה מאחר במופעלים מנגנונים קדומים במוח המשנים את יכולת האדם לתת הערכה מחודשת למחשבה רודפנית ולהרחיב את הפרספקטיבה לאפשרויות נוספות.

למה מגיעות מחשבות טורדניות רודפניות?

מחשבות רודפניות טורדניות יכולות לעלות סביב נושאים שונים בחיינו, מתוך אירועיים טראמתיים שחווינו, רעיונות שהשפיעו עלינו מתוך סיפורים, סרטים או סדרות ומהתמודדויות של אנשים קרובים לנו.

דוגמאות למחשבות טורדניות רודפניות:

  1. אנחנו הולכים ברחוב ומודאגים שאולי מישהו עוקב אחרינו
  2. אנחנו יוצאים לבלות ומפחדים שמשהו רע יקרה למישהו יקר לנו
  3. מפחדים שלא יקבלו אותנו לעבוד בגלל שעשינו שימוש בסמים בעבר
  4. מחשבות על פורץ שיפרוץ אלינו הביתה

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות רודפניות?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

השפעה תרבותית וניסיון אישי המשפיע על מחשבות טורדניות רודפניות

התרבות

 

לתרבות האנושית ככלל יש השפעה רבה על מצע פלטפורמה לגידול מחשבות טורדניות רודפניות, חרדות ופחדים. קחו לדוגמה סרטי אימה סטייל "פרדי קרוגר", או ספרי ילדים כמו "עמי ותמי" וההשפעות הרגשיות שיש להן על זכרונינו ורגשותינו.

 

ברמת התרבות הקרובה יותר בה אנחנו חיים, יש את החוקים בהם אנחנו צריכים לעמוד כאזרחים, ומעצבים את תועדתנו  – למשל חוק איסור שימוש בחומרים משני תודעה (כמו קנאביס ופסיכואקטיביים). כמובן, התפישה היוצאת מחוקים אלה כבר מבית הספר היסודי ברשות גופים שמקדמים אג'נדות למניעת שימוש בהם.

 

אירועים אישיים שחווינו

 

בנוסף, אירועים אישיים טראומתים שחווינו, כמו פגיעול אלימות, מקרי אונסי, עדות לפריצה, או למוות של אדם אחר.

התמודדות עם מחשבות טורדניות רודפניות

ההתמודדות עם מחשבות רודפניות טורדניות, ללא הבנה של הרקע להן, ושינוי האטרטגיה החשיבתית, עשוי לגרום לסבל רב ואף להחמרה של מציאות חיינו. בשלבים שונים לאורך החיים, אנחנו עשויים להמנע מפעולות יומיומיות בחיינו, החל מלא להשאר בבית לבד וליהנות, לצאת למקומות שאהבנו ואפילו לעבודה, ובופן עקיף לפגוע בסביבה שלנו ובנו, מתוך צמצום פעולות אלה המייצרות ביטחון ומשמעות בחיים.

 

כדי להתמודד עם מחשבות טורדניות רודפניות נדרש תהליך למידה של כלים חדשים. טיפול CBT ואקט, יוכל לתת מענה רחב ומדויק לצורך שלכם.

התמודדות עם מחשבות טורדניות

מחשבות מלחיצות / חרדה כתוצאה ממחשבות טורדניות רודפניות

מחשבה טורדנית רודפנית, היא גם חלק מהמחשבות שאני חושב ולכן גם נתפסחת כחלק ממני, ממי שאני. אחת הבעיות שנוצרות, היא בהתייחסות למחשבה והצירה של הזהות שלי כחלק מהמחשבה הזו, וקטלוג שלי כ "מישהו לא בסדר" או מישהו "משוגע" ובכך תורמת לייצר מעגלים נוספים שמתחזקים את חווית ה"שגעון".

 

המחשבה היא לא אתם, זה נכון, היא נחשבת במיינד שלכם, אבל ההתייחסות אליה כמשהו קבוע ובלתי משתנה, היא זו שהופכת את החוויה שלכם לתחושת אבדון. רק הריחוק מהמחשבה, זיהוי של מחשבות נוספות ומיקוד בהן, והתחלת הטת ספק במחשבה, יוכלו לסייע לכם לחוש ולהרגיש אחרת, ולקבל את עצמם באהבה כמו שאתם כרגע.

טיפול טבעי להתמודדות עם מחשבות טורדניות רודפניות

בשונה מטיפולים תרופתיים המוצעים למתמודדים עם מחשבות טורדניות רודפניות, טיפול CBT וטיפול ACT אקט, מהווים טיפול טבעי והופכים את המטופל לאקטיבי בתהליך השינוי והריפוי. תרגול הכלים מאפשר למידה והקניית מיומנויות משני חיים ואין לו תופעות לוואי. התרגול הולך איתם מתועד להמשך החיים וניתן לחזור אליו, להזכר ולתרגל בכל שלב.

 

*למידע רחב יותר אודות התמודדות עם מחשבות טורדניות (לחצו על הקישור)

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות רודפניות?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

החשיבות שבלאפשר את הרחבת השיח סביב רודפנות

באותו אופן בו נעשה שימוש בהדהוד המחשבות הרודפניות ומתן תוקף למחשבות ולרגשות הצפים, כך גם חשיבות השיתוף במחשבות הרודפניות את הסביבה הקרובה והבטוחה שלי. הרבה נמצא בפחד מהשיתוף, שמובילים הבושה וחוסר הוודאות סביב שאלות מעקוב כמו "מה יחשבו עלי"?

לדבר את המחשבות הרודפניות עם אנשים אהובים ובטוחים, עשויים לאפשר להרחיב את הפרספקטיבה וליצור ביטחון בעצמי ובסביבה.

תרגיל שאלה על מחשבה טורדנית רודפנית

טכניקת החץ היורד, היא מעין תשאול סוקרטי המאפשרת שאלה מתגלגלת סביבה המחשב הטורודנית רודפנית, לצורך הבנת המחשבות המונעות מרגשות כמו פחד או בושה ומתוחזקות מחוקים שונים שאנחנו מייחסים להם חשיבות ועומדות בבסיס המחשבה הרודפנית.

  1. כיתבו לפניכם את המחשבה הרודפנית שמטרידה אתכם
  2. כעת ענו על השאלות הבאות וכתבו בדף או בקובץ במחשב:

🌾 מה הסיבה שאתם חושבים אותה?

🌾 מה זה אומר עליכם?

🌾 האם זה נכון?

🌾 ומה אם זה היה נכון?

🌾 מה אתם חוששים שיכול לקרות מזה?  

🌾 למה זה מפריע לכם?

🌾 האם כרגע יכול לקרות משהו שמאיים עלי מתוך המחשבה הטורדנית רודפנית?

  1. קחו את התשובות שכתבתם והתחילו לסמן בטקסט הכתוב מילים או פסקאות שכתבתם שמייצגות הערכה שלכם, וכאלה שמייצגות עובדות אובייקטיביות.

המטרה של התרגיל, היא להרחיב את מעגל החשיבה סביבה המחשבה הטורדנית ולהציג את האופן שבו אנחנו מייחסים אמיתות מוחלטות למחשבות שהן פרי דימיוננו.

תרגיל ריחוק ממחשבות טורדניות רודפניות


אני מזמין אתכם לתרגיל מיינדפולנס אקטי להתמודדות עם מחשבה טורדנית רודפנית ויצירת ריחוק ממחשבות – עלים בזרם.
התרגול מאפשר להחצין את המחשבות ולתת להן לחלוף ולהיות חלק משתנה בנו המאפשר ליצור עוגן בהווה משתנה מרגע לרגע כאן ועכשיו.

דבר אחרון וחשוב בנוגע למחשבות טורדניות רודפניות

התוכן בעמוד נכתב מעומק ליבי לאפשר כלים ועזרה להתמודדות עם מחשבות טורדניות רודפניות. אם אתם מרגישים תקועים בתהליך, ואתם מעוניינים לקבל עזרה נוספת, אל תהססו וצרו איתי קשר.

טיפול CBT ו ACT יכול לעזור להפחית את הסימפטומים ואת התדירות והחומרה של מחשבות טורדניות רודפניות ולאפשר פתח לחיים נינוחים, גמישים ומלאי משמעות.