מחשבות טורדניות וחרדה בעקבות שימוש בסמים

שאלות רבות מעסיקות בהתמודדות עם מחשבות טורדניות וחרדה שעולה בעקבות שימוש בסמים. הרבה מהשאלות האלה הן מחשבות טורדניות שמעוררות חרדה בפני עצמן.

בין אם התנסות חד פעמית בסמים ומשני תודעה, או שימוש תקופתי בסמים, תחת השפעה או לאחר שהתפוגגה ההשפעה, יכולה להיות הצפה רגשית בגלל אירוע מסויים שגורם לתפוס את השימוש כדבר רע, או ממש הצפה רגשית והבזקי זכרונות לא מעובדים (אולי מוכר לכם גם במונח אחר – "פלאש באק")

בעמוד הזה אנסה לענות על השאלות הבאות:

  • איך להתמודד עם מחשבות טורדניות בעקבות שימוש בסמים?
  • ממה נגרמת חרדה אחרי שימוש בסמים?
  • ניתן לרפא את זה באופן טבעי ללא שימוש בתרופות?
  • איזה טיפול יכול לתת מענה לחרדה אחרי שימוש בסמים או מריחואנה?
  • האם מדובר בנזק בלתי הפיך?
  • האם "השתגעתי" ואין דרך חזרה?

תוכן עניינים למחשבות טורדניות לאחר שימוש בסמים

מחשבות טורדניות סמים

מה גורם למחשבות טורדניות ולחרדה אחרי שימוש בסמים?

כדי להסביר מה עשוי לגרום למחשבות טורדניות ולחרדה אחרי שימוש בסמים, נעשה רגע קצר של הקדמה.

אנחנו בנויים משתי מערכות הכרתיות:

  1. המערכת ההכרתית שלנו – התהליכים שוקרים במוח הקדמי שלנו, במיינד, והיא המערכת המודעת.
  2. המערכת התת הכרתית שלנו – מערכת לא מודעת שפועלת באופן דיי אוטונומי ומושפעת בין היתר מהמערכת ההכרתית. כל הזכרונות הלא מודעים הרגשיים שלנו, זכרונות טראומתיים שיכולים לצוף, וגם מערכות שאחראיות על תפקודי האיברים הפנימיים שלנו (כמו מהמערכת הסימפטטית).

כל אירוע שמתרחש מחוץ אלינו או בתוכנו, המערכת ההכרתית, המודע שלנו, מפרש את החוויה ונותן לה ביטוי מומש במילים מה אני מרגיש? אילו תחושות אני חווה? וכן הלאה.

המערכת התת הכרתית שלנו ביסודה, מסייעת לנו בהתמודדות עם מצבי חיים שונים. תחשבו מה היה קורה עם היינו יכולים לחשוב באופן מודע בכל רגע נתון את כל הזכרונות שאגרנו? זה ממש יכול היה להציף ולבלבל מבחינת כמות האינפורמציה.

בעקבות שימוש במריחואנה למשל, פגשתי מספר מקרים של מטופלים ששיתפו אותי שתחת השפעת וויד עלו להם מחשבות שחשבו שניתן לעצור את פעילות הלב או הנשימה ובעקבות זאת חוו חרדה. זו דוגמה אחת מיני רבות לאירועים שונים שיכולים ליצור חוויה המוכרת כ"סטלה רעה" בזמן שימוש במריחואנה ואפילו אלכוהול.

בנוסף, יכולים להיות אירועי חיים שונים ומרכבים שגורמים להצפה רגשית ויכולים להקשר לשימוש בסמים. למשל מתח רב בעבודה, בזוגיות או התמודדות עם אובדן של אדם יקר.

מאחר וחונכו ולמדנו מהסביבה הקרובה שלנו להתמודד באופנים מסויימים, "להיות חזק" ו"לא להשבר", שהם בגדרה מעין דפוסי חשיבה אולי למשל קיבענו סביה התמודדויות מסויימות, פתאום התמודדות עם הרבה רגשות לא מאפשרת יכולת להכיל ויש הראש לוקח פיקוד ומנסה לעשות סדר ב"בלאגן".

בגלל שרגשות וזכרונות רגשיים ולא מעובדים הם דבר מורכב, הראש לא תמיד יכול להכיל ולתת ביטוי לכל מה שצף ולכן נדרש רגע להבין את התהליכים השונים, את האירועים שגורמים לחרדות, את המחשבות ואת דפוסי החשיבה שלמדו ומנהלים אותנו, ואת המערכת השלמה הזו שמפעילה את החרדה.

מחשבות טורדניות וחרדה אחרי שימוש בסמים – לא ייגרם נזק מוחי

מחשבות טורדניות שונות מנהלות את החרדה שעולה בעקבות שימוש בסמים. הנטייה לחשוב שנזק בלתי הפיך קרה, ש"נדפקתי", "נשרטתי", או ש"נהרסו לי החיים", הן מסוג מחשבות טורדניות שהן עצמם ממשיכות לתחזק את החרדה וליצור תחושה של אובדן זהות ואפילו תחושה של "אאוט" וניתוק מהגוף או מהמציאות שאני חי בה (דיסוציאציה).

אחת המחשבות שמנהלות הן ש "יגרם נזק מוחי". כל מחשבה מהסוג הזה מגבירה ומעצימה חוסר תפקוד של תחומים שונים שגומרים באופן עקיף ל "נזק המוחי" להופיע.

הנה דוגמה מטאפורית ל"נזק "מוחי":

תחשבו שאתם עכשיו יושבים עם חברים לארוחת ערב, ויש שיחה מרכזית אחת שקורית בנושא מסויים. ופתאום באמצע השיחה חבר שיושב ממש קרוב אליכם מתחיל לדבר אתכם על נושא אחר. אתם מתחילים להקשיב לו ואז מופנית אליכם שאלה משאר החברים.

ברגע הזה, התנתקתם מהשיחה ואתם לא יודעים או זוכרים על מה בדיוק דיברו ואתם נשארים חסרי מילים כי אין לכם תשובה. החבר הזה שישב קרוב אליכם, הוא המחשבה הטורדנית.

הוא לוקח את תשומת הלב שלכם לאורך היום וגורם לכם להיות פחות מרוכזים, לשים פחות לב לפרטים, וכך גם גורם לכם לזכור פחות.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות אחרי שימוש בסמים

השאירו פרטים ואחזור אליכם

התמודדות עם חרדה אחרי שימוש בסמים

מנגנון החרדה שמתקבע בעקבות מחשבות טורדניות סביב שימוש בסמים, נראה כך:

אירוע מרכזי שקרה – גורם לחרדה שמתקשרת לשימוש בסמים – מתקבעת אמונה שמשהו לא בסדר בנו או משהו רע יקרה – חרדה ממשיכה להתקיים – החרדה מוכיחה לנו שמשהו לא בסדר איתו.

כדי להפסיק את מעגל החרדה הזה, צריך לפרק את הגורמים השונים שמייצרים אותו.

המחשבות שעומדות בבסיס החרדה גורמות למערכת הפזיולגית שלנו לפעול להגנתנו. המערכת הסימפטטית (מנגון לחימה ובריחה המוכר גם כ שלושת ה f – fight fight or freez) גורמת להשפעות שונות כמו עלייה בלחץ דם, הזעה, כאבי ראש, דפיקות לב מואצות, ואז יכול גם להגרם התקפף פאניקה בגלל שאנחנו מפרשים את התגובות השונות כאילו"משהו לא בסדר איתנו". המחשבה הזו שמשהו לא בסדר איתי, היא מחשבה טורדנית שממשיכה להגיד לגוף שאנחנו במצב נתון של "סכנה" והגוף מגיב בהתאם.

אז אני רוצה להגיד כאן ועכשיו – הכל בסדר איתכם. אתם פשוט צריכים לשים לב למחשבות ולאפשר לעצמכם לקבל את התחושות והרגשות שאתם חווים.

אם אתם מתקשים ליישם את זה, יש מגוון כלים שונים שיאפשרו לכם להיות יותר רכים עם מחשבות קשות, ואם זה לא יספיק, אפשר תמיד לפנות לטיפול טבעי שיאפשר לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות וחרדה בעקבות שימוש בסמים.

טיפול טבעי ויעיל לחרדה אחרי שימוש בסמים

טיפול תרופתי עשוי לסייע בהפחתה של הסימפטומים, אך ללא טיפול פסיכותרפי לא תווצר למידה כיצד לזהות מחשבות לא מיטיבות וכיצד להתמודד עם אותן מחשבות טורדניות. טיפול פסיכותרפי הוא טיפול טבעי ויעיל, שמאפשר לדבר במילים את החוויה שאנחנו חווים.

לא פעם כשעולה לנו בעיה בחיים, אנחנו נוטים לשמור אותה בבטן, ואם כבר בחרנו לשתף אז יכול להיות שהסביבה לא כל כך יודעת איך להתמודד ולא עוזרת לנו להבין טוב יותר ולפתור את הבעיה.

במרחב אצלי בקליניקה במהלך תהליך טיפול CBT קודם כל מאפשרים לכל הפחדים, הרעיונות שנוצרו, וחששות מהשימוש בסמים והמחשבות הטורדניות סביבן לעלות.

ברגע שמאפשרים מקום לדבר על הפחדים, כבר נוצר מעט יותר מקום וניתן להתחיל לבחון מחשבות שונות שעולות, דפוסי חשיבה נוקשים שמעוררים חרדה בעקבות מחשבות טורדניות, וכך לאט לאט לומדים לשים לב למחשבות לא מיטיבות, להפרד מרעיונות שגורמים לנו סבל.

כלים להתמודד עם מחשבות טורדניות אחרי שימוש בסמים

כשאנחנו חושבים מחשבות טורדניות, מרבית המחשבות כבר הופכות להיות אוטומטיות. אדם ממוצע לפי מחקרים, חושב כ 50 אלף מחשבות ביום. מחשבות מורכבות מייצוגים סימבולים, מילים, צורות, צבעים, תמונות וכל דבר שתוכלו לדמיין באמצעותו, והחשיבה היא פעילות שעוסקות במידה הנקלט מהסביבה על ידי חושים, או מהזכרון וכחלק מהנסיון לתת עיבוד מחוחדש, ניתן גם ליצור שבילים חדשים של חשיבה, כאשר שמים לב לתהליכי החשיבה האוטומטיים כמשתקיימים בנו והופכים יותר ויותר מודעים להן.

זיהוי מחשבות לא מיטיבות וקבלה רדיקלית של מחשבה

הכלי הראשון החשוב לתרגל כדי להתמודד עם מחשבות טורדניות – הוא תרגול מיינדפולנס של זיהוי מחשבות. גישת ACT מדברת על הפרדה קוגניטיבית בהקשר זה (דיפוזיה) והמטרה היא ליצור הפרדה בנינו לבין המחשבות שאנחנו חושבים.

תרגיל:

  • קחו לכם כמה רגעים בישיבה נוחה ובסביבה שקטה ללא הסחות דעת, עיצמו את העיניים או השארו עם עיניים פקוחות ומקדו מבט באיזור הרצפה מבלי לאמץ את העורף.
  • שימו לב לתחושות שעוברות בגוף, ולנשימה.
  • נסו להזכר במשפט אחד שהעסיק אתכם בימים האחרונים שאתם חוזרים אליו שוב ושוב וגורם לכם לתחושה של אי נוחות.
  • כתבו את המשפט על פתק כפי שהוא מופיע בתודעתכם.
  • במשך 24 השעות הקרובות, שימו לב האם המשפט או הנושא שכתבתם חוזר בתודעתכם.
  • אם הוא מגיע, לוו את המשפט או המחשבה ואימרו "אני מזהה שזו מחשבה לא מיטיבה".
  • בלי לנסות לתת תשובה או להתווכח עם אמיתות המחשבה, פשוט תבחינו שמדובר שמחשבה שעולה בתודעתכם, וכפי שהיא עלתה כך היא גם חולפת.
  • לאחר שהבחנתם במחשבה וזיהיתם אותה, תוכלו גם להפנות תשומת לב לגוף וראו האם אתם מזהים תחושות גוף מסויימות שעלו בעקבות המחשבה הזו.

סיכום:

לאו דווקא הניסיון לפתור מחשבה הוא זה שיביא לתחושה טובה יותר. במקרים רבים, למחשבות שאנחנו חושבים אין בהכרח פתרון לוגי, ואנחנו לא בוחרים במוגע לחשבו אותה, ולכן חזרה לבסיס ההבנה שמחשבה היא מעין פעולה שוקרית ולא בשליטתנו בתחילתה וקבלה של העובדה הזו, יכולה לאפשר שינוי של מערכת היחסים עם המחשבות שעולות וליצור מהן מעט מרחק שמשפיעגם על החוויה הרגשית והתחושתית.

כאשר אנחנו מנסים להפסיק מחשבה ולא מצליחים,אנחנו מתמקדים  במחשבה ומעצימים אותה, וכך גם חווים תחושת "כשלון" כי "היא נשארת ולא מרפה" כשבעצם אנחנו עושים את זה באופן לא מודע.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות לאחר שימוש בסמים

השאירו פרטים ואחזור אליכם

הבדל בין תיאור והערכה

לא פעם כשאנחנו חושבים מחשבות מסויימות, אנחנו הולכים איתן באמונה מלאה ומתייחסים אליהן כעובדה מוגמרת. אם למשל לא קיבלו אותי למשרה בחברה שהתמיינתי אליה מבלי לפרט מה הסיבה, אני יכול בקלות להתחיל לפרש את הסיבה ולחשוב שאני לא מספיק טוב ומתוך כך להסיק לא יקבלו אותי בעוד מקומות.

הפרשנות מאפשרת לנו להעריך ולהסיק מסקנות, וזו יכולת נפלאה וחשובה, אבך לעיתים היא גם גורמת לנו למסקנות מוטעות ומתוך כך ליצירת סבל משתמשך ופגיעה בביטחון העצמי.

תרגיל:

קחו דף ועט, וכתבו במשך 5 דקות על נושא שאתם מרגישים שבוער בכם וגורם לכם לאי שקט בימים האחרונים.

לאחר שסיימתם לכתוב, התחילו לקרוא ובכל מילה או משפט, כתבו מעל "ת" במידה ומדובר בתיאור, כלומר במצב אובייקטיבי (לבשתי חולצה לבנה), או את האות "ה" במידה ומדובר בהערכה (הייתי גרוע היום בפרזנטציה שהעברתי).

סיכום:

לחזק את מיומנות ההבדלה בין תיאור והערכה, מאפשרת לשים יותר לב לפרשנות האוטומטית השלילית שלנו. אנחנו מפרשים לא פעם סיטואציות שונות לשליליה, מחמירים עם עצמנו ומסיקים שאנחנו לא מספיק טובים על בסיס פרצופים של אנשים בסבביבתו וישר לוקחים את זה אלינו ומזדהים.

תשומת לב לעובדות והיפרדות מפרשנויות, מאפשרת מרחב נינוח יותר ומיקוד בטוב ובאפשרויות נוספות שקיימות סביב אותו אירוע.

טיפול במחשבות טורדניות בעקבות שימוש בסמים

מוזמנים לקרוא ולהעמיק עוד באתר איך להתמודד עם מחשבות טורדניות על סמים ואם אתם מעוניינים לעבור תהליך יחד איתי, אתם מוזמנים ליצור קשה בווטסאפ או בנייד לשיחת ייעוץ ראשונה ללא עלות

החיים יפים, אנחנו רק צריכים להפסיק להכאיב לעצמנו, להתקרב לעצמנו ולבחור להרגיש טוב.

אם עדיין יש לכם שאלות או שאתם מעוניינים בשיחת ייעוץ ללא עלות, פשוט תלחצו על הכפתור הווטסאפ ובואו נדבר.