מהן מחשבות טורדניות על אלוהים?

מחשבות טורדניות על אלוהים מבוססות על ברובן על סכמות חשיבה שיצרנו לעצמנו.

בין אם אנחנו מגיעים מבית חילוני או מסורתי, כולנו גדלנו סביב אותה מסורת יהודית וחווים את מעגל החיים היהודי כבר שנים. החל ממסורות שונות בין אם במשפחה שלנו או של קרובים אלינו, סופשי שבוע וכיבוד השבת, ציון חגים שונים, שמירה על צום לאורך השנה מצום גדליה ועד יום כיפור.

כדי שתקיימו את המנהגים והטקסים השונים שהדת וההלכה הולידו לעשות, ראשית אתם צריכים להאמין בזה, והאמת היא, שגם אם אתם לא מאמינים בזה, עדיין יכול לקונן בבסיס המחשבה שלכם שאתם צריכים לעשות, ואם לא תעשו או שעשיתם לא כראוי, דבר רע עשוי לקרות, ודברים רעים שעשויים לקרות כבר יפליגו אצל כל אחד ואחת מאיתו למחוזות שונים.

מחשבות טורדניות יכולות ללוות ימים שלמים וממש להרגיש כמו מלחמת התשה עד כדי עייפות, כאבי ראש, פגיעה בתאבון ואפילו ברצון לחיות. כחלק מהמחשבות הטורדניות על אלוהים עשויים להיווצר גם טקסים שיכולים לפגוע בנו או בסובבים אותנו.

המציאות שלנו היא פועל יוצא של המחשבות שלנו ולכן, אם חשוב לכם לחזר למסלול, קודם כל תדעו שאפשר, וזה יצריך מכן להתחיל להתייחס למחשבות הטורדניות על אלוהים באופן שונה מהאופן בו התייחסתם אליהן עד היום.

תוכן עניינים למחשבות טורדניות על אלוהים

מחשבות טורדניות על אלוהים

מחשבות טורדניות על אלוהים אצל נשים וגברים במגזר הדתי והחרדי

בין אם אתם גבר או אישה, מהמגזר הדתי או החילוני ואתם מתמודדים עם מחשבות טורדניות על אלוהים, קודם כל חשוב לי להגיד לכם שאתם לא לבד. מחשבות טורדניות על אלוהים נפוצות גם בקרב מאמינים מהמגזר החרדי, הדתי, הלאומי והמסורתי, אך גם בקרב חילוניים ואפילו אתאיסטיים.

כדי להבין את מהות המחשבות הטורדניות על אלוהים יש קודם כל להפריד בין סוגים שונים של המחשבות שאתם חושבים לאורך היום. מאחר ויש המון מחשבות שעולות במהלך היום ולפעמים לא שמים מתי מתחילים לחשוב וכמה רחוק מגיעים עם המחשבה, חשוב להתחיל לשים לב.

תרגיל לזיהוי מחשבה טורדנית

כיתבו על פתק בין מחשבה לשלוש מחשבות טורדניות על אלוהים שאתם מכירים שעולה בכם ומטרידה אתכם.

ב 24 השעות הקרובות בכל פעם שאתם מזהים שאתם חושבים את המחשבות שכתבתם, תגידו לעצמכם "אני מזהה שזו מחשבה שאני חושב כרגע"

זה נשמע תרגיל פשוט, אבל בגלל שאנחנו חושבים כל כל הרבה מחשבות ביום, אנחנו לא תמיד שמים לב עד כמה מחשבות אטומטיות טורדניות סביב אלוהים ודת מנהלים אותנו ומעיקות על הרגשות והתחושות שלנו.

למה חשוב לזהות מחשבות טורדניות על אלוהים?

זיהוי מחשבות הוא אולי התרגול החשוב ביותר כבסיס להתמודדות עם מחשבות טורדניות על אלוהים, מאחר ולמחשבה כשלעצמה יש המון השפעה על החוויה הרגשית שלנו ביום יום, ואם תוכלו להתחיל לזהות את המחשבות ולהקצות להן זמן ייחודי במהלך היום, תוכלו לפנות לעצמכם מקום בראש למנוחה, ולמחשבה על דברים אחרים שעושים לכם נעים.

כאשר חושבים מחשבות טורדניות על אלוהים, לפעמים מרוב לחץ וחרדה, "נדבקים" ברעיון ולא מצלחים רק לעצור ולבדוק האם מדובר במחשבות מבוססות, ומהיכן הגיע מקור המחשבות האלו? לכן חשוב גם לאתגר את המחשבות הטורדינות על אלוהים.

תרגיל לאתגור מחשבה טורדנית על אלוהים

  1. כתבו על פתק את המחשבה הטורדנית
  2. תנסו להזכר איפה פגשתם את המחשבה הזו לראשונה בחייכם וסביב איזה אירוע היא נוצרה
  3. האם זה היה רעיון שלכם או שמישהו אמר לכם?
  4. עד כמה המידע הזה אמין מבחינתכם?
  5. האם תוכלו לבדוק בשנית את מהימנות המידע?
  6. מה הגרוע מכל שיכול לקרות סביב אותה מחשבה?

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות על אלוהים

השאירו פרטים ואחזור אליכם

אובססיות דתיות | כפירה, חטאים, מחשבות וטקסים ב-OCD דתי

באמונה בכלל ובאמונה דתית בפרט יש המון ערך, ומשמעות לחיים.

יש אפילו מחקר שהראה שאמונה דתית מאריכה חיים בכארבע שנים יותר מהממוצע, אבל בגלל שאמונה דתית מביאה איתה קיום מצוות וטקסים, הקפדה (או אי הקפדה) על מצוות יכולה להעלות שאלות שונות סביב טיב ההקפדה ולהפוך להיות טריגר לחרדה ואף להוביל להתמודדות עם דכאון.

האינטנסיביות בלענות למחשבות טורדניות על אלוהים יכול לביא גם לקיום פעולות (וטקסים) עד כדי התמודדות עם OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) על אלוהים וקיום מצוות. המנגנון של שכר ועונש הוא מנגון חזק מאוד שבא לידי ביטוי בהתמודדות עם מחשבות טורדניות על אלוהים, מאחר ובבסיס אי קיום מצווה כהלכה, אני צפוי לקבל עונש מסויים וערכי יכול לרדת אל מול האל.

אירועים כאלה עלולים לגרור דיאלוג פנימי מלקה, חרדה סביב אובדן שכר המובטח על ידי אלוהים ובכך ליצור חוסר אונים ומחשבות טורדניות נוספות על אלוהים במשך שעות רבות במהלך היום.

כבשאר התמודדויות עם OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית), , טיפול יעיל ומוכח ב-OCD דתי הוא טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) כאשר בבסיסו ביהור המחשבות, הבנת מנגון פעולה המוח, חשיפה למחשבות ופעולות ומניעת תגובות שממשיכות לייצר את מעגל הקסמים הזה. כחלק מהטיפול ניתן לשלב גם ליווי של רב או יועץ המאפשר נקודת מבט דתית.

חשוב לזכור שגם צדיקים האדוקים ביותר לא מצליחים למלא תרי״ג מצוות. הרב שניר גואטה כתב על קיום תרי"ג מצוות: "אם כואב לך – אתה לא במקום הנכון". לפרשנותי, אם אתה חושב מחשבה טורדנית ומקיים טקסים מרובים כדי להרוויח מול האל, אבל סובל מהדרך, כנראה שאתה מפספס ומלקה את עצמך.

מנגון שכר ועונש כבסיס למחשבות טורדניות על אלוהים

כ – 50% מהישראלים מתפללים בבית הכנסת ביום כיפור ואחוז גדול יותר צם. זה לא אומר שכולם אנשים מאמינים,אבל הטקסים שנוצרו אצלם משחר ילדותם מהבית, השתרשו כמסורת, וגם כשנפרדה המחשבה ממשיכים לקיים את הטקסים הללו מסיבות שונות שאולי מתחזקות את הפחד מעונש.

ביום כיפור האחרון כתבתי על השחרור התודעתי שלי דווקא בעקבות הפסקת צום ביום כיפור. התמודדות עם מחשבות מעקבות שהיו סביב הפסקת טקסים כמו הדלקת אור, צפייה בטלוויזיה, ועד אכילה או שתייה במהלך יום כיפור.

תוכלו לקרוא את הפוסט המלא לחצו על התמונה:

מחשבות טורדניות על אלוהים – טיפול במחשבות מלחיצות

פרופ' מולי להד (2006) מתייחס במודל החוסן הרב מימדי למנגנונים המופעילים בזמני לחץ.

מנגנוני חשיבה מאפשרים לנו לווסת את רגשותינו ביחס לשינוי ואי וודאות כדי שנוכל להמשיך לחיות חיים מלאים ובעלי משמעות. לפי מודל זה, הטיפוס החמישי (Cognition – ההכרתי, מחשבתי) מסתמך על אמונות, ערכים וחיפוש משמעות שנותן לכל אחד מאיתו יכולת למצוא את הדרך הנכונה לנו למצוא איזון בתקופות מורכבות.

כאשר מערכת ההכרה שלנו לא מאפשרת לנו לשות סדר בקיים, המחשבות הופכות למטרד ומייצרות תחושה של לחץ נוסף ואי וודאות, וכך המחשבות הטורדניות תופסות מקום ומאחר ואין תשובות מספקות הן ממשיכות לעלות שוב ושוב ומעוררות חרדה.

טיפול CBT במחשבות טורדניות על אלוהים

בתהליך טיפול CBT נבחן את האמונות, המחשבות והרגשות שעולים בעקבות המחשבות הטורדניות על אלוהים. נבין יחד את הרקע ההתמסרות לדרישות המחוייבות לדת, ונלמד לשאול שאלות מנחות אל מול המחשבות הטורדניות כדי ליצור הפרדה בין מחשבת תיאוריות (עובדיות) לבין מחשבות הערכתיות (שאני חושב אותן כסובייקט) , נלמד להפרד מרעיונות ומחשבות ונבחן את ההשפעה של מיומנות זו על תחושת הרווחה, נלמד כלים לוויסות לחוץ נפשי בזמני קושי שנובע ממחשבות טורדניות על אלוהים וכן בחשיפה ומניעת תגובה (ERP) ללמידת השהיית תגובה אל מול מתח שנותר לתת מענה למחשבות טורדניות שעולות.

לאורך זמן, טיפול ה CBT יעזור להפחתת האובססיות והקומפולסיות ויאפשר תחושה של הרמוניה ורווחה.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות על אלוהים

השאירו פרטים ואחזור אליכם

באיזה שלב בטיפול מרגישים הקלה באובססיות הדתיות?

ההקלה בעקבות הטיפול תלויה במשתנים שונים, כמו למשל יישום תהליך החשיפה ומניעת התגובה (ERP). מניעת התגובה מאתגרת ודורשת מסירות וסבלנות והינה חלק אינטגרלי ממדד ההצלחה בטיפול.

כמו כן, תרגול מיומנויות וויסות תשומת (טיפול במיינדפולנס) ולמידת פירוק תהליכים מנטאליים הם חלק בלתי נפרד מבסיס לשיפור הסימפטומיים בהתהליך וגם הם תלויים במידת ההשקעה והרצון שלכם להצליח.

המחשבות הטורדניות, הסבל והסימטומים עושיים לפחות במהלך 10 שבועות ובהמשך אף עשויים להיעלם. 

אם עדיין יש לכם שאלות או שאתם מעוניינים בשיחת ייעוץ ללא עלות, פשוט תלחצו על הכפתור הווטסאפ ובואו נדבר.