הקדמה קצרה על התמודדות עם מחשבות טורדניות על מוות

כחלק מתהליך ההתמודדות עם מחשבות טורדניות בכלל, ובפרט על התמודדות עם מחשבות טורדניות על המוות, חשובה הרחבת הפרספקטיבה ולא צמצום.

יש נטייה להמנעות מלחשוב על מחשבות טורדניות, מלשתף בהן. בושה למשל, שאני לא בסדר שאני חושב את המחשבות שלי, מובילה בסופו של דבר להחזיק את המחשבה אצלי, לבד, ולא לפתח אותה ולהוסיף פרספקטיבות נוספות.

תהליך החשיבה שלנו עשוי להצטמצם לכדי אפשרויות מועטות לפרשנות סביב מוות, ואם האפשרויות מייצגות פרשנות שלילית, גם ליצור מצבי לחץ המוביל לחרדה והמנעות נוספים ופרשנויות מוטות מתוך הפרשנות הזו.

תוכן עניינים למחשבות טורדניות על מוות

תוכלו לצפות בסרטון ולקבל תרגיל קטן נוסף להתמודדות עם מחשבות טורדניות על המוות:

למה מגיעות מחשבות טורדניות על המוות?

בחרתי לשתף אתכם ב 10 סיבות מדעיות מה הסיבה שעלולות לעלות מחשבות טורדניות על מוות.

10 סיבות למחשבות טורדניות על המוות

מדוע אנשים עלולים לעלות מחשבות חודרניות על מוות? בהתבסס על מחקרים שונים:

  1. התמודדות עם חרדה עשויה להוביל גם למחשבות טורדניות על המוות
  2. דאגה לא מווסתת כלפי אנשים חשובים בחיי שאיני רוצה לאבד, עשויה להוביל למחשבות טורדניות על המוות
  3. התמודדות עם דיכאון יכולה להוביל גם למחשבות טורדניות על מוות, מתוך חוויה של חוסר תקווה, חוסר אונים וחוסר ערך.
  4. התמודדות עם מחלה גופנית, סופנית, אוטואמונית או מסכנת חיים אחרת, יכולה לעורר מחשבות טורדניות על מוות, במיוחד עבור מי שמודאג מהפרוגנוזה או אפשרויות הטיפול שלהם.
  5. מחשבות על הזקנה או ההזדקנות עצמה, בין אם מחשבות על קרוב שמזדקן, או על ההבנה שהסוף של הגוף הפיזי פירושו כליון,  מעלה אפשרות להתחיל להרהר יותר על תמותה ולעלות מחשבות טורדניות על המוות.
  6. התמודדות עם אובדן של אדם יקר ואבל עשוי להביא למחשבות טורדינות על מוות, במיוחד אם אדם אהוב נפטר לאחרונה ועדיין נחווה תהליך עיבוד האובדן.
  7. אמונות תרבותיות ודתיות מסוימות, כמו אמונה בחיים שלאחר המוות, יכולות להוביל למחשבות טורדניות על המוות ועל מה שקורה לאחר שנמות.
  8. השוואה של החיים שלנו מול חיים שאל אנשים אחרים, במיוחד אם אנחנו מייחסים לאחרים הצלחה או אושר רב יותר, עלולה להוביל למחשבות טורדניות על המוות ולהעלות שאלות סביב מטרה ומשמעות החיים.
  9. מחסור בשינה עלול להוביל למחשבות טורדניות על מוות ולמחשבות שליליות אחרות, מאחר והמוח פגיע יותר למחשבות טורדניות כשהוא עייף ופחות יעיל בתהליכי חשיבה וויסות.
  10. מחקרים הראו ששינויים בכימיה של המוח, כמו חוסר איזון במוליכים עצביים (טרנסמיטורים), יכולים להעלות למחשבות חודרניות על מוות. המשמעות של השינוי הכימי עשויה לנבוע מחלק מהסעיפים המוזכרים מעלה, ולא נפרדת מהתהליך הפסיכולוגי והפיזיולוגי, אלא משלימה אותו.

ההשפעה התרבותית בנוגע לתפישה שלנו את המוות

אופני החשיבה בהסתכל על המוות, מתעצבים גם בפריזמה של הבית, הסביבה והתרבות בהם גדלתי.

תחשבו מה היה קורה אם הייתם גדלים בבית בו מדברים על המוות, נותנים לו את המקום, מאפשרים לקיים שיח פתוח וכנה, ואולי אפילו מדברים עליו בחיוב, כחלק מתהליך טבעי שעשוי להתרחש במהלך החיים.

כל אירוע בו הנגישו לנו את המוות עם תוויות שונות לאורך החיים, השפיע וחילחל אל תודעתנו וזכרוננו וכך המחשבות שלנו מעוצבות גם כן.

לשאול שאלות על המוות, על המשמעויות שלו, ולהרחיב לאפשרויות נוספות, מאפשרות להקטין את עוצמת ההשפעה של מחשבות טורדניות.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות על מוות?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

התמודדות עם מחשבות טורדניות על מוות

אם תחשבו על זה, המוות כלשעצמו לא מהווה איום. אחרי כשלא נהיה כאן, הגוף מתכלה ואברי הגוף חדלים מלעבוד, כמו גם המחשבות, הרגשות והתחושות, כך שהדבר היחיד שהופך את המוות לאיום, הוא מחשבו שאנחנו מתחזקים היום על חוסר היכולת שלנו להתמודד עם המפגש עם המוות שלנו או לאחריו.

כל תהליך החשיבה הזה, הוא תהליך פרי דימיוננו ולכן חשוב להבין האם החשיבה הזו מעוגנת במציאות? ועד כמה החשיבה הזו מסייעת לי היום כדי להתמודד טוב יותר כשאני עדיין בחיים.

מחשבות מלחיצות / חרדה כתוצאה ממחשבות טורדניות על מוות

  1. איך הילדים שלי יסתדרו לבד בעולם?
  2. מה משמעות החיים אם גם ככה מתים בסוף?
  3. איך אני אתמודד בלי בן/בת הזוג שלי?
  4. איך אני אתמודד בעולם בלי ההורים שלי?
  5. מה קורה אחרי המוות?

כל אלה הן ממש מגוון שאלות קטן שעשוי לעלות בראשנו לאורך החיים. 

התמודדות עם מחשבות טורדניות

מוות כחלק ממעגל החיים

בתקופה הילדות, כשהחשיבה מתפתחת ונופלת ההבנה שההורים שלנו לא יהיו איתנו לעד, כבר שם מתחילה הבניית הידיעה על התכלותם של קרובינו, וגם שלנו עצמינו.

חוסר הקבלה של מעגל החיים הטבעי, ואמונה במחשבות שמספרות לי שלא אצליח להתמודד עם מקרה המוות, או שאחרים לא יצליחו להתמודד עם המוות שלי, עשויים לצמצם פספקטיבה של חשיבה וליצור מעגליות של מחשבות סביב נושא לא פתור וכתוצאה מכך התמודדות עם מחשבות טורדניות על המוות.

טיפול טבעי להתמודדות עם מחשבות טורדניות על מוות

טיפול CBT (קוגניטיבי התנהגותי) מספק פלטפורמה להרחב המודעות באיזור שבו מחשבות טורדניות על המוות מייצרות בהלה וגורמות לחרדה וסבל.

כחלק מהתפתחות גישת ה CBT, גישות מהפסכולוגיה של הגל השלישי, כגון ACT וגישת טיפול במיינדפולנס, מאפשרות פרספקטיבות נוספות בהתייחסות למוות ולהשלכות שלו, ובאופן טבעי לאפשר התמודדות אחרת, גמישה ורכה יותר אל מול ההכרה שלכולנו יש סוף.

טיפול טבעי להתמודדות עם מחשבות טורדניות על המוות, משמעותו לרכוש מיומנויות חדשות ככמו למשל:

  1. יכולת העמקה והרחבת השיח הפנימי עם עצמי סביב נושא המוות
  2. היכרות עם מערכות המופעלות בגוף כתוצאה מלחץ וחרדה הנובעים ממחשבות טורדניות על המוות
  3. למידת מיומנויות וויסות

מטרת התהליך הטיפולי היא להקנות את הכלים וליישם אותם בחיי היומיום ולאורך זמן להפחית את הצורך בליווי הטיפול ולהעלות את רמת המסוגלות להתמודד באופן טבעי, ללא תרופות ועזרים חיצוניים.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם מחשבות טורדניות על מוות?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

החשיבות שבלאפשר את הרחבת השיח סביב מוות

הרחבת השיח סביב המוות יכולה לעזור לנרמל את הנושא, ולהוביל לשיח פתוח ומקרב לבבות. בין אם השיח נוצר מול קרובי משפחה או חברים, ניתן יהיה להבחין שלא מעט אנשים מחזיקים בדעות שונות שיכולות לאפשר הרחבת הפרספקטיבה ולייצר מעגלי חשיבה נוספים שאולי לא היו קיימים בנו אם היינו חושבים על זה לבד. בנוסף, הרחבה השיח סביב המוות מייצרת פלטפורמה לשינוי התפישה כלפי המוות ולאפשר פוטנציאל גם לתמיכה מהסביבה הקרובה, ולהבין יותר לעומק איך הצד השני מרגיש וחושב כלפי המוות.

2 תרגילים להתמודדות עם מחשבה טורדנית על מוות

תרגיל מיינדפולנס – להתמודדות עם מחשבות טורדיות על המוות

תרגיל מיינדפולנס להתמודדות עם מחשבות טורדניות על מוות מאפשר מכוון איכויות בהתמודדות, ואחת מהן היא קבלה. הרעיון תרגיל הזה, הוא לקבל את זה שהמחשבה שלנו היא רק מחשבה. כלומר, מה שגורם לסבל ולפחד שלנו ממחשבה על המוות, היא המחשבה עצמה, ולא המוות. הבאת מיקוד לרגע הנוכחי, מאפשר ליצור עוגן ולחוות את הרגע כפי שהוא, ללא היצמדות למחשבה ולרעיונות שעולים ממנה.

התרגיל:

  • הפעילו שעון מעורר לעוד 2 דק' מעכשיו,
  • עיצמו את העיניים
  • קחו שלוש נשימות עמוקות
  • בכל מחשבה שעולה – אימרו לעצמכם בלב – "זו מחשבה"
  • אל תנסו להלחם במחשבה ולשאול "למה היא עלתה?" או "מה זה אומר עלי?"
  • גם אם נסחפתם עם המחשבה, כשאתם שמים לב לזה, הביאו את מיקוד תשומת הלב חזרה לכאן ועכשיו ואימרו – "זו מחשבה".

חשוב לזכור שערך התרגול לקבלה של המחשבות, אינו משנה בתוכן המחשבה שעלתה. לכל מחשבה שעולה ניתן את המקום של מבלי להביא שיפוטיות ופשוט לזהות אותה כמחשבה מבלי לפתח את הפרשנות שלי כלפיה א את המחשבה עצמה.

אם אתם מעדיפים לתרגל איתי, מוזמנים לתרגול מיינדפולנס בנושא מחשבות.

תרגיל מיקוד במשמעות – להתמודדות עם מחשבות טורדניות על המוות

תרגיל נוסף הוא לעסוק בפעילויות שמביאות שמחה ומשמעות, כמו תחביבים, בילוי עם אנשים אהובים או התנדבות. התרגיל מסייע להזכר ולהכיר בארעיותם של כל הדברים ולהתמקד בהפקת המירב מהרגע הנוכחי.

התרגיל:

  1. הזכרו ברגע משמעותי שחוויתם השבוע (למשל פעילות פנאי או מפגש עם אדם אהוב)
  2. מה קרה שם שהיה משמעותי עבורכם?
  3. איזה רגע ותחושה חוויתם בגוף?
  4. האם המפגש הזה הוציא ממכם איכויות שאתם אוהבים בכם?
  5. איך אתם מרגישים עכשיו כשאתם חושבים על הרגע הזה?


אם נזכרתם הרגע משמעותי חיובי כזה, וודאי שמתם לב בתהליך הרגשי שהשתנה מעצם החשיבה וההזכרות באיכויות מיטיבות שקרו לכם ברגע המשמעותי הזה. מפגש משמעותי במציאות, מייצר מעגלים נוספים של תקשורת, חוויה חושית, חוויה רגשית, וכך גם זיכרון לאותו מפגש.

הזיכרון מאפשר להפגיש אותנו שוב בזמן הווה עם אותן איכויות ולהרחיב את התודעה שלנו לאפשרויות חשיבה נוספות. 

דבר אחרון וחשוב בנוגע למחשבות טורדניות על המוות

התוכן בעמוד נכתב מעומק ליבי לאפשר כלים ועזרה להתמודדות עם מחשבות טורדניות על המוות. אם אתם מרגישים תקועים בתהליך, ואתם מעוניינים לקבל עזרה נוספת אל תהססו וצרו קשר.

טיפול CBT ו- ACT יכול לעזור להפחית את הסימפטומים ואת תדירות והחומרה של מחשבות טורדניות על המוות ולאפשר פתח לחיים נינוחים וגמישים יותר.