פחד ממוות (Thanatophobia) - התמודדות עם חרדה מהמוות

אם הגעתם לכאן, כנראה שמחשבות על המוות מעניינות או עולות בתודעתכם.

המוות מיצג את כליון הגוף הפיזי על פני האדמה בסיום החיים הבוגרים של רוב היצורים החיים, ובייחוד היצורים הרב-תאיים, ומתים גם אם לא נפגעו ולא חלו במהלך חייהם, ולכן גם רלוונטי אלינו בני האדם כמו כל שאר היונקים, אנחנו נולדים, גדלים, מתבגרים מזדקנים בהדרגה ומתים…כן, כך מתקיים האבסורד בדבר הנפלא שנקרא חיים.

יש גישות שונות בין אם דתיות או לא, העוסקות במטאפיזיות של החיים שלאחר כיליון הגוף הפיזי, אך המאמר הזה יעסוק בעיקר בהתמודדות עם מחשבות, חששות וחרדות סביב מוות.

מהו פחד ממוות?

מגיל צעיר חלקנו נתקלנו באירועי חיים בהם איבדנו יקרים לנו, משפחה, חברים, בעלי חיים, או אולי למוות של אחרים באמצעות המדיות השונות.

המפגש עם המוות בתחילת החיים עשוי להעלות שאלות קיומיות סביב האפשרות שגם אנחנו נמות, ואולי אפילו מפחיד מכך כילדים, שאחד ההורים שלנו ימות.

כל מתחילות להתעצב מחשבות, שאלות שונות, ויצירת סימבוליות סובייקטיבית סביב נושא המוות, כאשר מחקרים מראים שהופף ומתקבע (קביעות).

מהי חרדה? ותסמינים של חרדה מהמוות

חרדה היא תגובה נפשית ופיזיולוגית הנגרמת מאירוע הנתפש כמאיים.

לתסמינים השונים שעולים בזמן חרדה תפקיד הישרדותי חשוב ומאפשרים תגובה יעילה יותר בסיטואציות מאיימות, המוכרים כשלושת ה "F"ים, Fight, Flight OR Freez ותוכלו להרחיב עליהם עוד בעמוד התמודדות עם חרדה.

התסמינים הפיזיים עשויים לכלול למשל עוררות גופנית, הזעת יתר, האצת דופק ונשימה, בעוד שהתסמינים הנפשיים (מנטאליים) מתבטאים בעיסוק סביב מחשבות אפשריות בזמן עתיד שעשויות לאיים עלינו.

התמודדות עם פחד וחרדה ממוות

אסטרטגיות שונות להתמודדות עם מוות וחרדה מהמוות

כשעולה חרדה  מפני המוות (קצת כמו התמודדות עם חרדות שונות נוספות) חלק מהאסטרטגיות האפשריות להתמודדות יעילה עשויות להיות התמקדות במה שקורה עכשיו בחיים, עשייה משמעותית, צילום תמונות וסרטונים לשימור זיכרונות, וחלקנו אף מאמצים גישות שונות המתייחסות לאפשרות החיים שלאחר המוות כדי ליצור איזשהו אמונה בטוחה שאכן יש "משמעות" לחיים אם גם ככה מתים בסוף.

מאחר והמוות לא אופף את רובנו בכל יום ויום, כשאנחנו מקבלים תזכורת למוות מקרובים, נניח בהלוויה, אם לא ביססנו אמונות שונות וקיבלנו שהמוות הוא חלק אינטגרלי מהחיים, ההתמודדות מולו עשויה לבוא לידי ביטוי בהדיפה הצידה, רק לא לחשוב על האפשרות שזה יקרה גם לנו או לקרובים נוספים, ומתקשים להאמין שזה אכן קרה ועשויים לחוות תחושת של בהלה וחוסר אונים עד כדי חרדה.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם חרדה?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

מוות ומשמעות החיים

עצם העובדה שכולנו יום אחד נמות ואין ביכולתנו לדעת מתי ואיך זה יקרה, הפחד מפני המוות הוא טבעי וקצת בלתי נמנע לעיתים בשלבים מסויימים בחיים.

אם תחשבו על זה, ההבנה שהחיים הם זמניים ויש להם תאריך תפוגה, מאפשרים גם חשיבה על כך שאת הזמן המוגבל שיש לנו בחיים על כדור הארץ, יש  לנצל בצורה אופטימלית ולייצר משמעות.

לא סתם כתב דוד פראנקל בספרו "האדם מחפש משמעות" – "אפשר ליטול מן האדם את הכול חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבחור את דרכו."

וכך, גם תחת הידיעה בה כולנו נמות בסוף, קיימת בנו האפשרות לבחור להתייחס אל נוכח המציאות הזו, לקיים חיים משמעותיים לנו ולהעביר זאת הלאה גם לסובבים אותנו וליקרים לנו.

חרדת מוות אצל ילדים

אחת הציפיות או המחשבות המוטעות על ילדים ומתבגרים, היא שהם צריכים להיות חסרי דאגות, וכך כהורים אנחנו עשויים להיות קצרים או חסרי הבנה סביב שאלות קיומיות, על אחת כמה וכמה אם אנחנו לא היינו עסוקים בשאלות מסוג זה.

לילדים אין את תפישת הזמן שמתקיימת אצל מבוגרים ולכן הדבר מקשה את הבנת הרעיון שהורה יכול לעזוב את החדר ולחשוב על האפשרות שיחזור בעתיד (בדקות הקרובות)  ולכן כשאם למשל עוזבת תינוק, מבחינת הילד היא לא קיימת או לא תחזור.

מחשבה כזו עשויה גם להוביל לחרדת נטישה, המתקיימת בטווח גילאי 8-14 חודשים, ולפחדים נוספים הקשורים להימצאות לבד והיא מתקבעת לכדי "קביעות אובייקט רגשי" כאשר תפישת הזמן וקביעות אובייקט (זה שאמא לא כאן לא אומר שהיא לא תחזור או לא אוהבת אותי ותספק את צרכיי).

כפי שמתקבע תפישת אובייקט רגשי, כך מתקבעות תפישות נוספות ואיתן התפישה של המוות והיא מתקיימת בטווח הגילאים 5-7 כתהליך טבעי מתוך שאלת שאלות על החיים והבנת מעגל החיים. בתהליך זה עשויות לעלות שאלות לא פשוטות, ולחלקינו כהורים אין התשובות אפילו לעצמינו, כך שקשה באותה מידה להנגיש תשובות מספקות גם לילדים שלנו.

העיסוק סביב חרדה קיומית ומחשבות מאיימות על האפשרות שההורים ימותו יום אחד (או בכל יום) עשוי לגרום לחרדה ואף שיתוק, ועיסוק מוגזם עד כדי הסתגרות בחדר, חוסר רצון לשחק או ללכת לבית הספר ולפגוש חברים או משפחה.

אבחון להתמודדות עם חרדה מהמוות

אחד מסעיפי האבחון בילדים לחרדה מהמוות (טנטופוביה) הוא כאשר הסימפטומים נמשכים למעלה מ 6 חודשים.

אחד מהגורמים העשויים להשפיע על עיצוב התפישה של המוות בעיני הילד היא האופן בו אנו המבוגרים מגיבים לשאלות קיומיות ולפחדים שעשויים לעלות סביב האפשרות לאובדן. לילדים יש תפישה מוחשית של מוות וחשוב לא להימנע מלדבר על הנושא בשעת צורך כדי לאפשר עיבוד מידע ושיח סביב חששות כדי לתת להם פרשנויות נוספות ולא רק פרשנויות אסוניות שעלולות לעלות בראשם של ילדנו.

במידה והילד מראה סימנים של חרדה מהמוות שמייצר קושי ואף מגביל אותו בחייו ואתם מרגישים שאין לכם את הכלים לסייע, אל תהססו ופנו לייעוץ ואף לתהליך טיפולי, אין באמת סיבה לחכות חצי שנה כדי לתת לסימפטומים להתחזק ולקבל כלים להתמודד באופן מיטיב עם מחשבות על המוות.

טיפול פסיכותרפי עשוי להועיל לילדים שחוו אובדן משמעותי, כמו מוות של הורה, או שהיו עדים לאירוע שהעלה בהם תגובה רגשית קיצונית, כמו תאונת דרכים קשה או חוויה מורכבת אחרת.

מבחינת ההורה, פנייה עם הילד לטיפול עלולה לעורר את ספק, חוסר-הביטחון שלו או לתהות שמא נכשל בתפקידו, אולם במציאות, פוביות יכולות להתפתח מאינספור סיבות והתערבות מוקדמת נותנת לילד את הסיכויים הטובים ביותר להילחם בפוביה, להשתחרר ממנה ולהמשיך בחייו.

איך אפשר לפחד מהמוות?

המחשבה על המוות באופן טבעי מייצרת חשיבה על "אין" או ה"ריק" כשלא נהיה כן והיא מחשב לא רציונאלית מאחר שאין לנו מושג איך נרגיש כשלא נהיה באמת.

מנגד, הפניית תשומת הלב ממחשבות על מוות למה שקורה עכשיו, באופן טבעי מייצרת חשיבה על מה שהחיים מזמנים, אפילו בדברים הקטנים כמו משימות בית שיש לבצע, תכניות שקבענו עם חברים או משפחה בהמשך היום וכן הלאה.

בנוסף, טכניקות שונות לוויסות סימפטומים של חרדה עשויים לסייע. תחשבו על זה, המחשבה על המוות עשויה להעלות חרדה, ואז עשויים להופיע סימפטומים שיאשרו שמשהו רע יכול לקרות, ואז אנחנו מרגישים רע. אם כך, תרגולי נשימה והתקרקעות עשויים לסייע לווסת את הסימפטומים הפיזיולוגיים ולהפחית את התגובתיות יר למחשבה על המוות.

לחשוב על המוות יותר, לא פחות

יש נטייה לחשוב שלדבר פחות על רגשות שליליים או על אירועים מפחידים, יועילו.

מנגד, עיסוק מוגזם שמייצר חרדה יכול לגרום לחוויה נמנטאלית לא טובה גם כן. לכן, חשוב לדבר על הפחדים והחששות סבבי המוות, לדבר על האפשרויות שעולות מתוך כך ולשאול מה מפחיד, ומה עצוב כדי להתיידד מעט יותר אם האפשרות הבלתי נסבלת שמישהו קרוב לנו ימות יום אחד ו"איך נצליח להתמודד עם זה שהוא כבר לא יהיה כאן".

בהקשר הזה, תנו לעצמכם ולסביבה שלכם קצת קרדיט, כשקורה אירוע משמעותי בחיים כמו מוות, אנחנו עשויים להיות עטופים באנשים שיחבקו, ירימו ויעזרו לנו לעבד את חוויית האובדן, ואם לא, ניתן לקבל עזרה אצל אנשי מקצוע שיוכלו לעזור לעבד את האובדן.

טיפול CBT משולב עם גישת ACT להתמודדות עם חרדה מהמוות

טיפול CBT לא ישנה את העובדה שכולנו נמות בסוף, אך תהליך טיפולי יאפשר ללמוד להתייחס אחרת ולהרחיב את הפרספקטיבה סביב הידיעה על המוות ולאפשר התמודדות מיטיבה יותר ולא משתקת חיים.

חרדות סביב מחשבות על המוות עשויות להיות אובססיביות, מפחידות ומשתקות עד כדי הימנעות מחוויות חיים שונות שמאפשרות תחושת של הנאה, של שמחה ושל אושר.

אנחנו כבר מתים פעם אחת בחיים, אין סיבה ש"נמות" במהלך החיים ונצמצם את האפשרויות הרבות שהחיים מעניקים לנו.

כבכל שאר סוגי החרדות, הטיפול חיוני כשיש פגיעה בתפקוד או באיכות החיים, כמו קשיי שינה (אינסומניה), קושי נשימתי, וכאשר הדאגות לא מרפות.

מוזמנים ליצור קשר לשיחת ייעוץ ללא עלות להבין האם וכיצד יוכל לסייע לכם טיפול CBT משולב עם גישת ACT.

רוצים לשמוע איך הגישה שלי יכולה לעזור לכם להתמודד עם חרדה?

השאירו פרטים ואחזור אליכם