סיפורים אישיים להתפתחות

"בוץ שמתייבש מתפורר"

תמונה שצילמתי בסופ"ש שעבר החזירה אותי לפוסט שכתבתי ב 2019

בוץ שמתייבש מתפורר

לא סתם אני כל כך אוהב את מאיר אריאל, אומנות המילה, היכולת להביא דימויים באופן כל כך עמוק ומדויק לחוויה האנושית, ואולי יותר חשוב – הישראלית, בעברית..שהיא פשוט השפה שבונה את המציאות שבה אנו חיים.

"הבן אדם אינו אלא
חתיכת בוץ מתוחכם."

מאיר מתאר מצב בו בוץ שמתייבש מתפורר ואני מתייחס מלבד למשמעות ה"סופית" בתהליך הכליון שלנו (בני האדם) גם בהיבט התקשורתי-חברתי. בעיני האדם הוא בוץ חברתי מתוחכם, והמשמעות של התייבשות הבוץ, היא בעצם מטאפורה לנתק, היסדקות וצמצום של הקשר שלי עם עצמי ו/או הקשר שלי עם הסביבה.

🔔איך נוצר הצמצום?🔔

מערכות יחסים הם לא דבר של מה בכך, הן נוצרות בגיל הינקות ומתפתחות לאורך השנים ויפסיקו להתפתח ביום בו נתייבש כליל. אצל כל אחד ואחת, הם מקבלים ביטוי שונה, יצירת מערכות יחסים ותחזוקה שלהן זו מיומנות.

💡חוויות חיוביות ושליליות (חיזוקים שתומכים או מכחידים התנהגויות) מביאות אותנו בתוך התנסויות שונות ללמוד את עצמנו ביחס לסביבה ולהתאים את עצמנו באופן שבו הסביבה תקבל ואנחנו נכיל אותה. במידה ולא – הקשר עשוי לדעוך עד כדי להפסיק להתקיים.

💡יש המון סיטואציות בהן אנחנו שואפים להיבדל, לייחד את עצמנו מהסביבה, בין אם בגלל תחושה מספקת שבחווית הייחוד העצמי אל מול הקולקטיב או במצבים בהם התנהגויות של הסביבה\האחר, לא פוגשות את הערכים שלי. (למשל – מצב בו אפסיק להגיע לארוחות ערב משפחתיות בגלל שאני טבעוני והמשפחה שלי מגישה בשר לשולחן האוכל)

🔔 התייבשות מערכות יחסים 🔔

🔅 אם אני בוחר לצמצם מערכות יחסים שלא מתאימות לי, זה בסדר, אבל חשוב לזכור שיש לזה מחיר.
מערכות יחסים הן עולם ומלואו ובתוכן ניתן למצוא הרבה תכונות טובות לצד כאלה שלא, ויש לי יכולת להחליט לאן להפנות את הזרקור ולזכור שמאמץ לראות את המציאות באופן רחב יותר, עשוי להקל את החוויה במקומות בהם הערכים שלי לא עולים בקנה אחד עם הערכים של הסביבה בה אני חי.

🔅 צמצום מערכות יחסים או בידול שלי מהסביבה בראייה צרה עשויים להוביל למצב בו אמצא את עצמי חווה ניכור, בדידות וחוסר שייכות אשר יכולים להוביל למעגלים נוספים של חשיבה ורגשות שליליים אשר ניתן להימנע מהם.

🔅 כאשר בוחנים מערכות יחסים שמרגיש שהן לא ה "Cup of tea" שלנו, חשוב להסתכל על התמונה המלאה, לראות מה אני כן מקבל ומעניק, ומה כן עשוי לקדם אותי ואילו תכונות וערכים חיוביים אחרים נמצאים שם ומעניקים לי טוב, לפני שעולה החלטה לנטוש ולוותר על הקשר.

 

עוד באתר

אהבתם? מוזמנים לשתף

מעוניינים בשיחת ייעוץ?

השאירו פרטים ואחזור אליכם